Prana| Gewoontepatronen

Afbeeldingsresultaat voor cm logo

Gewoontes veranderen: hoe doe je dat?

Meer gaan sporten, minder snoepen, gezonder eten, vroeger gaan slapen, minder perfectionistisch zijn, meer je grenzen trekken. Het zijn allemaal gewoontes die we graag zouden omgooien. Maar dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want een kleine tegenslag doet ons vaak al vervallen in een oud gewoontepatroon. CM organiseert daarom een cursus rond gewoonteverandering.

Aan lesgeefster Iris Willems van PRANA vroegen we om meer uitleg.

“Wil je gewoontes veranderen? Dan is het belangrijk om eerst de achterliggende principes van gewoontepatronen te kennen en er inzicht in te krijgen. Je moet weten wanneer je controle hebt over je gewoontes en wanneer niet. En vooral: wat je kunt doen om die gewoontes te veranderen.

De volgende stap is je slechte gewoontes in kaart brengen. Je bepaalt je doelen, je brengt er structuur in en je duidt aan welke gewoontes je moet veranderen om die doelen te bereiken.”

Een concreet voorbeeld: ik wil gewicht verliezen. Hoe ga ik te werk?

“Het hoofddoel –vermageren- heeft veel meer om het lijf dan enkel minder gaan eten. Tijdens de cursus bekijken we het ruimere plaatje. Wat zijn de subdoelen en wat zijn dan de te volgen stappen? Je moet niet alleen gezonder gaan eten, je moet ook meer bewegen. Dat avondlijke zakje chips laten, is één ding, maar je moet ook een nieuwe gewoonte inbouwen: regelmatig sporten. Ook dat moet een nieuw automatisme worden.”

Met welke technieken kan ik een gewoonte veranderen?

“Tijdens de cursus werken we met visualisatietechnieken. We zijn allemaal opgevoed met taal, maar de moedertaal van ons brein is beeldtaal. Mensen kunnen zichzelf herconditioneren door hun beeld over een bepaalde gewoonte te veranderen.

Neem nu iemand die assertiever in het leven wil staan. Vaak past die persoon de visualisatietechniek spontaan toe, maar in de verkeerde richting. “Mensen zullen kwaad reageren als ik nee zeg”, is het verkeerde beeld. “Mensen zullen het waarderen als ik eerlijk ben en opkom voor mezelf” is een juister beeld. Als zo iemand zich de nieuwe gewoonte positiever gaat verbeelden, dan verloopt de switch veel gemakkelijker.

En dat zakje chips? “Ik mag geen chips eten” doet net wél denken aan chips. Beter is het om je jezelf een smakelijk fruitslaatje voor te stellen als avondlijke snack. Dan lukt het veel beter.”

Wanneer is de slaagkans het grootst?

“Je moet ontspannen zijn. Mentale rust is cruciaal want alleen dan kun je jezelf herconditioneren. Als je gestresseerd bent, dan zit je niet op het juiste mentale niveau.

Ook belangrijk is te kijken naar de overtuiging die achter een gewoonte zit. Zo’n overtuiging kun je eigenlijk binnen de vijf minuten omgooien, maar je moet ze wel kennen. Een voorbeeld: “Eerst moet ik werken, dan pas mag ik ontspannen”. Typisch iets wat je als kind meekrijgt: maak eerst je huiswerk en dan mag je gaan spelen. Maar wat als iemand maar blijft werken? Dan moet je de overtuiging omgooien naar “als je eerst ontspant, dan werk je daarna veel efficiënter.”

Kan iedereen even makkelijk een nieuwe gewoonte aanleren?

“Gewoontevorming is afhankelijk van wat je meemaakt. Als je voor het eerst een slang ziet en die bijt je meteen, dan ontstaat de overtuiging dat slangen gevaarlijk zijn en dat je er best van wegblijft. Maar als je tien keer in aanraking komt met een slang en hij bijt je pas de elfde keer, dan is je overtuiging veel minder sterk. Daarom zijn ervaringen uit de kindertijd erg belangrijk, je maakt dan heel veel dingen voor het eerst mee.

De cursisten gaan overigens aan de slag gaan met eigen materiaal. Gedurende vier halve dagen,  gespreid over vier weken, zullen ze werken aan eigen gewoontes die ze willen omturnen.”
 

Ontdek hoe jij gewoontes kunt doorbreken

Gewoontepatronen veranderen
Workshop en vierdelige cursus

Workshop
Wanneer en waar?

13 september 2016  om  19 uur
Stadhuis, Volkszaal, Markt 1, 9700 Oudenaarde
Prijs CM-leden: gratis
Niet-leden: 8 euro

Cursus
Wanneer en waar?

Sessie 1 01/10 09.30-12.30       Sessie 2 08/10 09.30-12.30
Sessie 3 15/10 09.30-12.30       Sessie 4 22/10 09.30-12.30

Alle sessies vinden plaats in het CM-kantoor Oudenaarde
Sint-Jozefsplein 7, 9700 Oudenaarde


Niet-leden: 240 euro
Prijs: CM-leden: 120 euro
CM-leden met verhoogde tegemoetkoming: 60 euro

Inschrijven?

Surf naar www.cm.be/agenda of mail naar gezondheidspromotie.mvl@cm.be of bel 09 267 57 35.