Blog

"Hey Will, ik wil ook acteur worden!"

Christophe Allard 26-07-2018

De basis om een droom te verwezenlijken is autodiscipline”, Will Smith

Zijn deze uitspraken u ook bijgebleven?

het is mij opgevallen dat 99% van de mensen die zoiets zeggen niet bereid zijn het nodige te doen om hun droom in werkelijkheid te veranderen”

het is mij opgevallen dat 99% van de mensen die zoiets zeggen niet bereid zijn het nodige te doen om hun droom in werkelijkheid te veranderen”

het is mij opgevallen dat 99% van de mensen die zoiets zeggen niet bereid zijn het nodige te doen om hun droom in werkelijkheid te veranderen”

“Iedereen wil  de hemel halen maar niemand wil sterven”

“Je kunt de hele wereld niet overwinnen indien je je eigen geest niet kunt overwinnen”

“We kiezen erom dingen te doen die niet de beste of slecht zijn voor ons”

« Auto-discipline = gevoel van eigen waarde, het is tegen zichzelf zeggen: « ik zie je te graag om je dit te laten doen”

« Discipline is geen straf. Het is instant plezier overtreffen om  duurzaam zelfrespect te bereiken”

 

Doelstellingen halen, welke die ook zijn, vraagt iets essentieel : auto-discipline.  

We leven in een wereld van gemak, comfort, snelheid en instant plezier.  Na een opvoeding door ouders die « onder stress » en vaak door tekort aan energie het sneller opgeven en zodoende hun kinderen hun wil maar laten doen, wordt discipline een zeldzame materie. Waar en wanneer leer je het nog ? Van wie ?  Hoe onderhoud je die?

Continu gestimuleerd door agressieve marketing die de neiging heeft om alleen de “mooie kant van de medaille” te tonen, trappen we er in om “alles te willen” (niet zo zeer uit behoefte of echte wil, alleen doordat we ons aan de verleiding laten gaan nadat iets continu onder onze neus voorgeschoteld werd).

Door “alles te willen” en zonder bewust te zijn van de “te betalen prijs” geraken we aan het einde van de rit verloren, ontwapend... en niet meer in staat onze pseudobehoeften/doelstellingen te realiseren.

Geconfronteerd met de overmaat van de industrie die enkel de verdiensten van hun producten opscheppen zonder ons te waarschuwen tegen de te betalen prijs, is het – laat,  maar gelukkig toch gebeurd – dat bv. de tabatiers verplicht werden om ons eraan te herinneren dat zelfs als het ons een cool beeld geeft, of voor een leuke sfeer zorgt, toch zo is dat 'tabak schadelijk is voor de gezondheid !!!. En dat het afsluiten van een lening bij een bank u meteen toelaat uw interieur volledig in te richten of u een hemelse vakantie te boeken,  'lenen kost ook geld'. Ah, is dat zo ???? Natuurlijk is het in zeer kleine letters geschreven ... maar illustreert het goed hoe de consument blind en onbewust is geworden.

De anti-reclame
Stel je een reclamebord voor die zou zeggen: " Droomt  u van deze vakantie, maar hebt u er nu het geld niet voor ... blijf deze zomer thuis en u zult volgend jaar vertrekken! Zodoende zal u dan nog extra genieten van je vakantie en zal u uzelf nog een kleine extra kunnen permitteren met de interesten die u hebt bespaard ". Of " Denkt u dat u tijd zult besparen door dit hamburgermenu gauw te gaan eten ... Best eerst eens 10 kilometer joggen voordat u het eet, want dit is wat het u zal kosten om het te evacueren en geen vet op te slaan.  Daarna zult unog wel zien of u het nog steeds wilt of als u liever naar de winkel gaat om wat te kopen om een evenwichtig gerecht voor te bereiden. In welke mate zou een “anti-reclame” ons helpen om onze doelen van financiële rust, stabiel gewicht, gezondheid, energie beter te bereiken?

Tip : bedenk zoveel mogelijk anti-reclame slogans om te weerstaan aan bepaalde verlangens

 

Hoe kan discipline je voortaan helpen uw doelen te bereiken ?
 

1) Wees selectief
Tijdens onze opleiding, horen we zo vaak : "Ik kan niet alles doen!" En het is absoluut waar! Daarom is de eerste belangrijke discipline om te beginnen met sorteren van wat je wel wil bereiken en wat NIET wenst te halen en aan te werken.


2) Challenge je motivatie
Als je denkt dat je een doel gevalideerd hebt, stel u dan hier de volgende vragen over:
a. Het nadeel van het niet bereiken van dit doel (hoe erg zou het zijn?)
b. Het voordeel van het bereiken van dit doel (hoe belangrijk is het echt voor jou, hoe groot is de impact?)
c. De kost en de middelen die je hebt om dit doel te bereiken (hoe "duur" zal het kosten in tijd, geld, energie, volhoudingsvermogen en of je die “middelen” hebt en wilt gebruiken)
d. Trek uw conclusies: Loont het de moeite ?
o Door mijn middelen hierin te investeren, haal ik er het beste uit voor mezelf?
o in welke mate zou een ander doel mij meer welzijn bieden en/of mij minder kosten?
o heb ik al mijn middelen nog niet aan andere doelstellingen geïnvesteerd?


3) Bereid je voor om uw doel te bereiken door te visualiseren
- Visualiseer (met alle zintuigen) de huidige situatie zoals je die in de toekomst niet meer wil. Met de ogen dicht, beeld je mentaal jouw film in waarin jij de acteur bent en die deze ongewenste situatie  voorstelt. Zie, hoor, tast, ruik, voel zoveel mogelijk elementen voor een complete ervaring.
- veeg de film met een spons weg om het uit je geheugen te laten verdwijnen
- Visualiseer (met alle zintuigen) de nieuwe situatie zoals u die wenst. Ogen dicht, mentaal bekijken van een film, je bent de acteur, hoe ziet de nieuwe situatie eruit. Zie, hoor, tast, ruik, voel zoveel mogelijk elementen om u diep te doordringen van het positief gevoel dat de nieuwe situatie zal brengen.

Belangrijk: Uw film beschrijft de actie die u uitvoert EN de resultaten die je nastreeft (happy end). Bijvoorbeeld: Ik wil, om gewicht te verliezen mijn zoete frisdranken vervangen door  water. Ik zie mezelf een frisse fles water nemen, mij een mooi glas water vol schenken in mijn keuken waar de zon door de venster schijnt. Ik voel de sensatie van het fris water door mijn lichaam en de energie die het mij geeft,...  Ik  zie mezelf in een slank lichaam, dynamisch, gelukkig. Zo conditioneer ik mij op een nieuw gedrag.

Bonus: Bedenk een motiverende slogan en herhaal die zo vaak mogelijk en plak post-its op verschillende locaties om u eraan te herinneren (naast uw toilet, op de koelkast, de spiegel van de badkamer, het dashboard van uw auto,...)
o Telkens als ik een glas water drink kom ik dichter mijn ideale kledingsmaat
o Door elke dag 1 liter water te drinken val ik 2 kilo af op een maand (dit is alleen een voorbeeld, die niet wetenschappelijk bewezen is! 😊 Doe me geen proces aan voor valse reclame, hé !!)
Uw slogan moet :
- positief uitgedrukt zijn : het zegt wat je jezelf aamoedigt om te doen, niet wat je niet meer wil doen (dit heb je eerder al uit je geest gewist !!)
- het gaat over jou, dus in een “ik” vorm
- er hoort een actie bij (en dus een werkwoord)
- een resultaat dient uitgedrukt te worden

4) Discipline
-      Herhaal elke dag uw visualisatie van de nieuwe situatie, gedurende 30 dagen. Het neemt slechts   een paar minuten per dag voor een duurzaam resultaat

  • Herhaal zo vaak mogelijk uw motiverende  slogan

Zeg tegen jezelf je “anti-reclame spot” in “zwakke momenten” waar je verleidt zou zijn naar je oude gewoonte terug te gaan. Wees creatief om er zoveel mogelijk te vinden en denk eraan die te delen!
 

Succès,

Christophe Allard