Blog

10 snelle tips om een slechte dag rooskleuriger te maken

Patrik 01-09-2016
Soms loopt je dag niet helemaal zoals gepland, en ziet alles er wat minder rooskleurig uit dan verwacht. 
Daarom hierbij tien eenvoudige tips, om je snel terug op te krikken:

 

1.       Schep een luchtje.
Ga even naar buiten, en geniet van het zonlicht en de frisse buitenlucht.

 

2.     Beweeg.
Sta op en doe iets. Loop een blokje om.  Wanneer je beweegt of sport, maakt je brein positieve stoffen aan, zoals dopamine en serotonine, waardoor je je blijer en meer ontspannen in je vel zal voelen.

 

3.       Zet lekkere muziek op.
Modern of klassiek, het maakt niet uit. Muziek die je leuk vindt, voert je naar meer positieve sferen.

 

4.       Lees iets uit jouw favoriet tijdschrift of boek
Neem een korte mentale time-out door iets te lezen wat je interessant of aangenaam vindt.

 

5.       Doe een ontspanningsoefening.
Ga ergens rustig zitten, sluit je ogen, focus je op je buikademhaling, en voel hoe de spanning langzaam wegebt.

 

6.        Neem een lekker warm bad.
Gun jezelf een beetje ‘ik’ tijd door even weg te dromen in een zalig warm bad of douche.

 

7.       Bel een vriend
Het lucht op,  om met een vriend of een familie-lid te praten, iemand die je goed kent en die naar je luistert.

 

8.       Schrijf het van je af.
Als je ergens mee in je hoofd zit, zet het op papier. Het simpele feit dat je het neerschrijft, leidt tot meer kalmte én helderheid.

 

9.       Denk aan iets anders.
Wanneer je met gepieker rondloopt, verleg dan je aandacht en je focus  naar meer positieve gedachten. Denk bijvoorbeeld aan je laatste vakantie, of aan je laatste uitstap met vrienden of familie.  

 

10.   Kijk naar iets wat jou aan het lachen maakt
Zoek een grappig/leuk  filmpje of programma op TV of Internet. Glimlachen is een resoluut middel tegen stress.


Veel plezier en succes met de toepassing van deze tips.

Patrik