Testimonials

Ik besefte niet dat ik bijna in een burn-out zat

Mijn probleem was dat ik zelf niet besefte dat ik dicht tegen een burnout stond, dat ik zelf stress had.

Ik heb al zeker 2 jaar diverse (ernstige) medische klachten, gaande van hoofdpijnen (migraine), nekpijn, rugpijn, oorsuizen, evenwichtsstoornissen, slaapproblemen, vergeetachtigheid.

Nooit allemaal samen. Dan eens 6 maand hoofdpijn en oorsuizen, dan eens 6 maand hoofdpijn en hevige nekpijn,…. Voor elk van die zaken heb ik specialisten bezocht, onder scanners en EEG’s geweest, en men vond geen medische oorzaak.Vaak kreeg ik te horen dat het wel stress zal zijn en daarmee was de kous dan af…

Ik vond echter dat ik geen stress had, omdat ik niet diegene ben die het meeste uren werkt (niet dat ik weinig werk, maar toch… ), thuis en relationeel geen problemen heb,…enzovoort. Er waren mijns inziens geen redenen om stress te hebben, zodat ik dacht dat ik daar niet vatbaar voor was en dat dat niet de oorzaak was. Ik geloofde in medische oorzaken, terwijl mijn artsen het tegendeel beweerden.

Na de eerste sessie Selfcoaching, ging ik naar huis en prijsde mezelf gelukkig dat ik in deze cursus zat, omdat ik de kans zou krijgen mijn problemen aan te pakken. Ik leerde inzien dat ik mijn job eigenlijk graag doe, maar dat ik de manier waarop niet zo apprecieer.

Ik ben van nature zeer stipt en punctueel en mensen weten dat ze als ze met mij iets afspraken het gedaan wordt op de manier dat het afgesproken is en tegen de deadline dat afgesproken is. Daar wordt ik enorm voor gewaardeerd. Inhoudelijk sterk werk en punctueel. Echter, ik ben teveel in de weer voor anderen, té behulpzaam als het ware, zodat mensen vaak hun problemen/ dossiers bij mij droppen omdat ze weten dat ik het snel, goed en tijdig oplos.

Ik ben dit in de cursus pas echt gaan beseffen. Gevolgen van deze houding zijn dat ik mijn eigen dossiers soms moet laten liggen om anderen te helpen (uit nood te helpen).

Ik kan ook moeilijk loslaten en ben tot ‘s avonds laat bezig met dossiers, opvolging via smartphone, … te veel en te laat bezig zodat de grens tussen vrije tijd en werk volledig vervaagd is en ik het gevoel heb altijd aan het werk te zijn, het nooit eens rustig te hebben.

Ik had dan ook amper echt vrije tijd voor mezelf. Soms twijfelde ik of ik dat wou blijven doen, of ik niet liever iets anders zou doen, een andere omgeving, andere dingen.

Wat ik geleerd heb en echt toepas :

  • Inzake het feit dat collega’s teveel mee mijn agenda bepalen : ik heb aan directe collega’s te kennen gegeven dat ze mijn bureau niet zomaar ongevraagd kunnen binnenwandelen en hun probleem op tafelleggen; graag overleg ik met hen wanneer ze langs komen en wanneer ik tijd heb om hun dossier te bespreken; ik werk af en toe met mijn deur dicht, ik hou de boot af als ze iets willen droppen (ik leer “nee” zeggen, of minstens, “ik wil het doen, maar niet direct”). (Hiervoor leer je methodes tijdens de training)
  • Qua planningsdrang : ik plan eigenlijk teveel zodat ik aan plannen ook tijd verlies: ik maak lijstjes in een schrift en overloop dat 1 x in de ochtend, 1 x na de  middag en 1x als ik naar huis ga.
  • Ik heb vaak powernaps gedaan, hierdoor heb ik mijn slaaptekort ingehaald en heb ik opnieuw meer energie.
  • Ik slaap al een pak beter omdat ik minder zorgen mee naar bed neem, ik neem al enkele weken geen slaappillen meer, ik gebruik regelmatig de slaapoefeningen.
  • Ik werk niet meer op tablet of gsm na 21;  ik ontspan voor ik ga slapen met de methodes uit de training.
  • Op kantoor doe ik enkele rekoefeningen overdag of een bodyscan
  • Ik doe de drie vinger techniek om mijn acute stress onder controle te houden. (Dit is een snelkoppeling naar mentale ontspanning die in de training wordt aangeleerd)
  • Ik heb carrière- matig beseft dat ik eigenlijk niets anders wil doen, maar wel op een andere manier wil werken.
  • Ik heb dus binnen kantoor afspraken gemaakt. Op dit moment voel ik me daar heel goed bij. Ik heb ingezien dat ik dat wilde door na de cursus door te gaan met mindmapping en eens alle problemen die ik had op te lijsten en dan zoals de “opdeling van de koe” te kijken welke oplossing er kon zijn, voor welk deelprobleem. (Dit zijn methodes om doelen te bereiken uit de training)
  • Ik ben beginnen lopen, samen met mijn dochter en deze fysieke inspanning doet ook wonderen voor lichaam en geest
  • Ik probeer ook in eerste instantie van alles het positieve te zien; ik probeer minder te klagen  en oplossingen te zoeken, eerder dan de schuldige te zoeken; een positieve vibe doet ook wonderen… (door de aangeleerde methodes kan je gemakkelijker afstand nemen, relativeren en oplossingen vinden)

Het is moeilijk om zo alles op te lijsten, maar ik heb echt enorm veel gehad aan de cursus.Ik haal er die dingen uit die mij best liggen en qua resultaat sta ik echt al ver tov van de weken van de cursus.

Ik heb quasi geen fysieke klachten meer, ik slaap meestal goed, ik voel me goed op het werk, ik slaag er in “mijn domein” af te bakenen zonder dat zij daar last van hebben (kwestie van goede afspraken maken en uitleggen waarom je iets op een andere manier doet dan vroeger) en met de nieuwe regeling cf. werkverdeling zit het professioneel ook weer op de goede lijn. Ik heb zin in het werk en de toekomst op het werk!

Anoniem

In 30 seconden kalmte bij overval

"Ik heb de buikademhalingstechniek uit de opleiding kunnen gebruiken in wel heel bijzondere omstandigheden.

Ik ben namelijk slachtoffer geworden van een gewapende overal. Die vreselijke omstandigheden lieten me toe om zo’n 30 seconden afstand te nemen en de techniek toe te passen.

Ik voelde me kalmer en meer in staat om de gevolgen van die dramatische gebeurtenis te trotseren, net als alle emotie die eruit voortvloeide.

Ik heb echt gevoeld dat ik beter voorbereid ben om eventuele angst aan te pakken en vooral dat heeft me geholpen om de juiste beslissingen te nemen op het juiste moment. 

Matthieu Cloet
Colruyt 

Leren begrijpen

De training Selfcoaching is de meest concrete workshop over persoonlijke ontwikkeling die ik tot nu toe gevolgd heb. De tips die ik hier gekregen heb , helpen me om echt te groeien.

Ik wilde vooral tips om rustiger en stressbestendiger te reageren in stressvolle situaties. Ik heb uiteindelijk veel meer uit deze workshop gehaald dan ik had gehoopt.

Zonder veel verwachtingen ging ik naar de training. Ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met waardevolle tips om mijn stress onder controle te houden.

Door deze opleiding heb ik een beetje rust gevonden in mijn leven.

Deze training deed me stilstaan bij alles wat ik denk en doe. De tips helpen me bij mijn persoonlijke ontwikkeling.

Medewerkers Torfs

Testimonial Trainer opleiding Selfcoaching

"Dat je met een positieve ingesteldheid ver geraakt, dat horen we regelmatig. Alleen schijnt niemand goed te weten hoe je dit precies moet aanpakken. Begin 2012 had ik het voorrecht om via mijn werkgever Selfcoaching for business te volgen. Een ware mentale revolutie! Sindsdien behaal ik vooropgestelde doelen en slaag ik erin om rustiger en meer gecontroleerd te leven. Na een jaar intensief de technieken te gebruiken stelde ik voor mezelf een nieuw doel voorop : de 10-daagse licentietraining Selfcoaching volgen en bedrijfsintern trainer worden. In september 2013 begon wat voor mij een van de meest memorabele cursussen uit mijn carrière zal worden: Iris zorgde voor nog meer inzicht en diepte in de cursus en de feedback van Geert op vlak van presentatietechnieken kent voor mij geen gelijke. Op elk van de tien dagen had ik echt het gevoel dat ik iets bijleerde en kreeg ik meteen ook mee hoe ik dit in de praktijk moet omzetten. Mijn conclusie? Het team van Prana slaagt erin om op meesterlijke wijze theorie en praktijk met elkaar te verzoenen in een aangename en uitnodigende sfeer. En dat is een hele kunst! Mede dankzij hen ben ik sinds mei 2014 officieel bedrijfsintern trainer voor ziekenfonds Bond Moyson.”

 

Kenny VandennoortgaeteMedewerker Bondmoyson

Teamwork

"Zeer goed afwisseling tussen 'theorie' en concrete oefeningen. De buitenactiviteiten zijn echt een aanrader. Er was een open sfeer en ruimte voor gesprek en discussie.
We kregen een duidelijk kader omtrent persoonlijkheidsstijlen en welke invloed dit heeft op je manier van samenwerken.
Ik begrijp nu beter waarom het soms botst tussen collega's. "

Heel tevreden

"Ik volgde de "Selfcoaching" training. Ik raad hem sindsdien heel vaak aan anderen aan.

Deze opleiding is apart en wijkt af van heel veel andere trainingen. Er is super werkmateriaal en ik heb veel inzichten en tools waarmee ik nog heel lang verder kan. 
De kracht is de diepgang, authenticiteit en het psychologisch inzicht van de trainers. Iedereen heeft er iets aan."

Zelfs sceptici ervaarden effect

De coaches zijn erin geslaagd theorie en praktijk op een leuke manier te combineren. Zelfs de grootste sceptici bezweken voor de mentale ontspanningsoefeningen.

Ik heb geleerd hoe je je hersencapaciteit optimaal kan gebruiken. Nu wil ik prioriteiten leren stellen en keuzes maken om me beter te kunnen ontspannen.

De sessie was kort maar krachtig, met nuttige tips die we in het dagelijkse leven kunnen toepassen. Dit smaakt naar meer!

Preventiedienst Leuven

Een must voor iedereen in coachende functie

De opleiding heeft me waardevolle kennis en vaardigheden opgeleverd. Coaching krijgt met deze training een heel andere betekenis. Ook praktisch niets dan goeds. De groepjes waren goed ingedeeld: niet te groot, een mix van mensen met verschillende professionele profielen en achtergronden. Theorie werd meteen omgezet in de praktijk, en de cursus reikt oefeningen aan die je achteraf zelfstandig kan inoefenen. Deze training is een must voor iedereen in een coachende functie!

De Sterck Eric
Telenet

Vroeger brak het angstzweet me uit, nu sta ik er ontspannen.

Vroeger brak het angstzweet me uit als ik er nog maar dacht dat ik een publiek van 150 personen moest toespreken. Mijn prestatie liet dan ook vaak te wensen over. Dit jaar heb ik hiervoor een training Selfcoaching kunnen volgen. Ik leerde te geloven in mijn eigen succes. Het resultaat? Ik ben meer ontspannen, kan me beter concentreren, durf al eens af te wijken van mijn tekst. Kortom, ik sta er. En dat heb ik allemaal te danken aan Selfcoaching.

Valérie Ferson
BNP Paribas Fortis

De juiste beslissing nemen

Beslissingen nemen in stresssituaties is de beste weg richting vergissingen. Dat wist ik al voor ik de training Selfcoaching volgde. De moeilijkheid schuilt erin kalm te blijven in die stresssituaties. Ik was op een punt in mijn leven gekomen waar de ene ingrijpende verandering de andere in sneltempo opvolgde. Toen een enthousiaste collega me vertelde over Selfcoaching, besloot ik dan ook de sprong te wagen. Gelukkig maar! Dankzij deze training heb ik geleerd te allen tijde mijn kalmte te bewaren. En dat heeft mijn privéleven en professionele carrière alleen maar goed gedaan.

Laurent Fayt
Belgacom

Het glas kan ook half vol zijn.

De tips die ik tijdens de Selfcoaching gekregen heb om beter om te gaan met stress, hebben me in de praktijk al herhaaldelijk geholpen. Ik had bij het begin van de training nooit gedacht dat zoiets simpels als positief denken me zou helpen om beter om te gaan met mijn team. Ik probeer hen te doen inzien dat het glas ook halfvol kan zijn (of zelfs helemaal tot boven gevuld). Ik heb onlangs zelfs een van mijn werknemers kunnen aanmoedigen om positieve acties te ondernemen in plaats van er op voorhand van uit te gaan dat alles zal mislukken… Bedankt hiervoor!

Julien Lidoine
Colruyt