Help ik word geleefd!

"Help ik word geleefd" Concrete Selfcoaching® tools om je leven in eigen handen te nemen.

Auteur: Iris Willems

HET BOEK

Dit boek is ontstaan op basis van de meer dan 20 jaar ervaring die de schrijfster heeft met het trainen en coachen van medewerkers in diverse bedrijven op vlak van Selfcoaching, stress en burnout preventie. Het is een herwerking en uitbreiding van haar eerste succesvolle boek ‘Selfcoaching: Ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein’, waarvan er meer dan 10.000 exemplaren in België werden verkocht. In dit nieuwe boek staan nóg meer tools en inzichten die je onmiddellijk in je leven kan gebruiken. Deze worden telkens aangevuld met concrete cases die door cursisten werden geschreven. Zo word je nog meer geïnspireerd om dit in je eigen leven toe te passen.

In dit boek gaan we concreet in op mogelijke oorzaken van het feit dat je geleefd wordt. Daarvoor leggen we eerst de link met stress. Wat is dat precies, wat zijn de kenmerken en gevolgen van langdurige stress, wat zijn de oorzaken en vooral wat kunnen we aan die oorzaken doen. 
We behandelen concrete tips die je kunnen helpen om stress zelf onder controle te krijgen en je leven zelf te leven zoals jij dat wil. We leren dat alles te integreren in ons leven zodat we leven in plaats van geleefd te worden.

Jezelf tot rust brengen, werken aan je perfectionisme, leren ‘neen’ zeggen, kiezen voor je eigen doelen,... worden stapsgewijs voor je uitgewerkt zodat je meteen aan de slag kan.
Je kan echt leren je ambities na te streven zonder er de slaaf van te worden. 

Met dit boek word je geholpen om meer uit jezelf en je leven te halen, met betere resultaten, maar met minder inspanningen, frustratie en stress. 
De kunst van succes en geluk is er zelf geen slachtoffer van te worden!

Je kan het boek op volgende wijzen bestellen: 

  • Online bestelling via webshop Prana (met creditcard): 
    • Standaardformaat 15,8 x 24cm (198 blz) - Afhaling 
    • Standaardformaat 15,8 x 24cm (198 blz) - Verzending
    • Pocket formaat 10,2 x 14,8cm (350 blz) - Afhaling
    • Pocket formaat 10,2 x 14,8cm (350 blz) - Verzending
  • Bestel via bol.com

  • Bestellen door overschrijving op Reknr: BE52 7370 2030 8409 met vermelding aantal+naam+formaat (standaard of pocket). Gelieve bij overschrijving ook een mail te sturen naar info@prana.be met uw naam+betaalbewijs+ formaat (standaard of pocket). Kostprijs: 25€/boek + 4€ verzendingskosten= 29€

  • Ik wens een pakket van minimum 100 boeken te bestellen als geschenk voor mijn klanten of medewerkers. Vanaf 100 boeken 20% korting  (=20€/stuk, incl btw) + GRATIS gepersonaliseerd met bedrijfslogo op het boek.Bestelling pakket boeken
  • Ik wens een pakket psychosociaal welzijn: minimum 100 boeken met bedrijfslogo + een gepersonaliseerde mobiele app met praktijkoefeningen + een workshop Selfcoaching® stress & burnout preventie. (45€/pp incl btw) Volledig fiscaal aftrekbaar! Bestelling pakket psychosociaal welzijn.

Recensie:

Help ik word geleefd:

Hoe komt het dat je het gevoel hebt dat je ‘geleefd’ wordt en dat je niet meer zelf het stuur in handen hebt? Daarover gaat dit boek. We lezen er over hoe ons emotionele brein via een snelle route kan reageren vooraleer we er bewust over nagedacht hebben, maar ook over hoe ons stress-mechanisme in overdrive kan schieten. Als dit lang aanhoudt worden mensen ziek.

In het tweede deel vinden we een overzicht van verschillende mogelijke oorzaken die kunnen leiden tot stress en het gevoel ‘geleefd’ te worden. De inzichten in dit deel komen overeen met inzichten uit de wetenschappelijke psychologie, maar werden vertaald op mensenmaat. Op deze manier is bijvoorbeeld de invloed van gedachten en beperkende overtuigingen heel bevattelijk en herkenbaar gemaakt en vinden we voorbeelden terug uit de leerpsychologie (conditionering). Verder is er aandacht voor perfectionisme, onverwerkte gebeurtenissen, de invloed van ons slaappatroon en de impact van stress en lawaai in onze omgeving. Allemaal factoren die ertoe kunnen bijdragen dat we geen ruimte meer hebben om stil te staan bij onze eigen noden, waardoor we steeds maar voorthollen en op automatische piloot blijven functioneren.

Deel drie geeft ons concrete handvaten om de rem te zetten op die automatische piloot.Ook hier vinden we heel wat verschillende methodes terug uit psychologisch onderzoek en de wereld van de psychotherapie. Het is boeiend om zien hoe deze inzichten vertaald worden naar concrete acties die voor iedereen zinvol kunnen zijn en op een duidelijke manier beschreven worden.

In het laatste hoofdstuk wordt onder andere nog even gefocust op het belang van gezonde voeding en hoe overtuigingen en leerprocessen de bewuste keuze voor een gezonde levensstijl soms kunnen boycotten.

Wat ik persoonlijk sterk vind aan dit boek is dat het zich duidelijk baseert op inzichten uit de wetenschappelijke psychologie. Inzichten die gebaseerd zijn op onderzoek en niet zomaar op buikgevoel. Om die reden mogen we er op vertrouwen dat de tools die je aangereikt krijgt een grote kans hebben om effect te hebben indien je ze toepast. Daarnaast vind ik het sterk dat de lezer, afhankelijk van de thema’s die hij bij zichzelf herkent, een aantal methodes kan uitkiezen en daarmee aan de slag kan gaan. Op die manier kan dit boek echt gezien worden als een toolbox met methodes waar je uit kan halen wat je zelf denkt nodig te hebben om je leven terug meer zelf in handen te krijgen.

Els Verheyen, voorzitter ANBN

INHOUD

Hoe het begon 

Inleiding 

 

DEEL 1.
IK WORD GELEEFD, HOE KOMT DAT? 

1. 1. Het emotionele brein aan het stuur 

1.1.1 De eerste (snelle) route: van thalamus naar amygdala (emotionele brein) 

1.1.2. De tweede (tragere) route: van thalamus naar neocortex 

1.2. Het stress-mechanisme: leven of overleven? 

1.2.1. De sympathicus zorgt voor actie 

1.2.2. De parasympathicus zorgt voor ontspanning en herstel 

1.3. De gevaren van het stress-mechanisme in overdrive 

1.4. Wanneer wordt positieve stress negatief? 

1.4.1. Misverstanden 
1.4.2. De Stresstrap 

1.5. Hoe herken je stress bij jezelf en anderen? 

1.6. De betekenis achter de klacht zoeken 

1.7. Waarom word je ‘geleefd’? 

 

DEEL 2.
OORZAKEN WAARDOOR WE STRESS KRIJGEN EN ‘GELEEFD’ WORDEN 

2.1. Gedachten zijn krachten 

2.1.1. We hebben duizenden gedachten per dag 
2.1.2. Gedachten beïnvloeden je gevoel 
2.1.3. Gedachten beïnvloeden je uitstraling 
2.1.4. Het placebo effect 
2.1.5. Het nocebo effect 

2.2. Beperkende overtuigingen 

2.2.1. Overtuigingen ontstaan op drie manieren 
2.2.2. Wat zijn goede of slechte overtuigingen? 
2.2.3. Drie oorzaken van overtuigingen 
2.2.4. Je blauwdruk voor geluk 
2.2.5. Je beslissingen zijn gekleurd 

2.3. Innerlijke conflicten 

2.4. Je focus bepaalt je werkelijkheid 

2.5. Chaos in je to do’s 
2.6. Leren en conditioneringen 
2.6.1. Klassieke conditionering of associatief leren 

2.6.2. Operante conditionering: gedrag wordt gestimuleerd of geremd 
2.6.3. Observationeel leren 
2.6.4. Inzichtelijk leren 
2.6.5. Conditioneringen doen ons vaak kiezen voor eenzelfde partnertype
2.6.6. Opgelet voor aangeleerde hulpeloosheid 

2.7. Perfectionisme & iedereen ten dienste staan 

2.8. Onverwerkte gebeurtenissen 

2.9. Slaapstoornissen 

2.9.1. Het slaappatroon 
2.9.2. De functie van slapen en dromen 
2.9.3. Kinderen die te weinig slapen krijgen symptomen van AD(H)D 

2.10. Stress & lawaai in de omgeving 

 

DEEL 3.
CONCRETE METHODES OM JE LEVEN IN HANDEN TE NEMEN EN STRESS AAN TE PAKKEN 

3.1. Stimuleer je parasympathicus 

3.1.1. Leer je hersenfrequentie bijsturen 
3.1.2. Doe een powernap 
3.1.3. Laat je gedachten de vrije loop 
3.1.4. De drievingertechniek 
3.1.5. De buikademhaling
3.1.6. QRB methode
3.1.7. Sporten 

3.2. Plan tijd voor rust en recuperatie 

3.3. De bodyscan: word je bewust van je stress-signalen 

3.4. Zoek je innerlijke conflicten 

3.5. Werk aan je beperkende overtuigingen 

3.6. Verander je focus 

3.7. Ontdek je bewuste en je onbewuste doelen 

3.8. Breng je doelen in kaart 

3.8.1. Maak een mindmap 
3.8.2. Inventariseer al je to do’s in één systeem 

3.9. Deel de koe op in kleine stukjes 

3.9.1. Valkuilen bij het stellen van doelen 
3.9.2. Maak elk stukje SMART 

3.10. Herprogrammeer je gedrag of reacties 

3.10.1. Communiceer met je brein via beelden 
3.10.2. Zeg wat je WIL in plaats van wat je NIET wil 
3.10.3. De kracht van verbeelding: gebruik al je zintuigen 
3.10.4. Breng de toekomst naar het heden 
3.10.5. Herprogrammeer ook je emoties 
3.10.6. Onderneem actie in functie van je doel
3.10.7. Evalueer je resultaat en stuur bij 
3.10.8. Basisvoorwaarden voor succes: denk als een uitvinder 

3.11. Werk aan je perfectionisme 

3.12. Leer je grenzen trekken 

3.13. Werk aan je zelfbeeld 

3.14. Maak contact met je innerlijk kind 

3.15. Breng structuur in je hoofd met de mentale carwash 

3.16. Bouw beweging in in je (werk)dag 

3.17. Let op je voeding 

3.18. Leer gezond slapen 

3.18.1. Creëer een goede slaapomgeving 
3.18.2. Bezigheden voor het slapen gaan 
3.18.3. Laat overdag je gedachten de vrije loop 
3.18.4. Gedachten stopzetten en slapen
3.18.5. Het psychologisch aspect van slapen 
3.18.6. Gebruik thêta muziek 
3.18.7. Doe de buikademhaling 
3.18.8. Ontspan je lichaam 
3.18.9. Tokkel op je buik 
3.18.10. Fantaseer of droom over leuke dingen 
3.18.11. Neem een knuffel of kussen in de armen 
3.18.12. Welke voeding helpt of verhindert je te slapen
3.18.13. Het belang van beweging 
3.18.14. Nog enkele extra slaaptips 
3.18.15. Wat als dit niet helpt 
3.18.16. Hoe lang moet je slapen? 
3.18.17. Het belang van de biologische klok 
3.18.18. Wakker worden wanneer jij wil zonder wekker
3.18.19. De vuurademhaling om je energie te activeren als je slaperig bent

3.19. Leer je dromen begrijpen 

3.20. Gebruik het alfa-niveau voor het vinden van oplossingen of antwoorden 

3.21. Gebruik het alfa-niveau voor het herinneren van kennis 

3.22. Leer jezelf afschermen van stress en lawaai in de omgeving

3.23. Maak keuzes en aanvaard de gevolgen 

 

DEEL 4.
EXTRA TIPS EN CASES 

4.1. Tips voor leidinggevenden 

4.2. Tips voor leerkrachten 

4.3. Tips voor ouders 

4.4. Extra tips om je lichaamsgewicht onder controle te houden 

4.4.1. Gedachten zijn krachten 
4.4.2. Wat doe je als je je motivatie verliest? 
4.4.3. Je focus bepaalt je werkelijkheid 
4.4.4. Verander je overtuigingen 
4.4.5. Verander je conditioneringen 
4.4.6. Focus op je successen en veranker het 
4.4.7. Foutieve overtuigingen i.v.m. voeding 

4.5. Laat je inspireren door verhalen van cursisten 

4.6. En verder... 

 

DEEL 5.
EXTRA MATERIAAL 

5.1. Mobiele app Selfcoaching beginners 

5.2. Mobiele app Selfcoaching gevorderden 

5.3. Mobiele app overtuigingen 

Dankwoord 

Aanbevolen literatuur